26 marca 2012

ŁÓDZKIE TEATRY JAKIE BYŁY...

W związku z Międzynarodowym Dniem Teatru dnia 20 marca 2012 roku odbyła się w naszej bibliotece prelekcja pt."Teatry łódzkie w połowie XIX i na początku XX wieku". Prelekcję wygłosiła doktorantka w Katedrze Historii Polski XIX wieku w Instytucie Historii Uniwersytetu Łódzkiego pani Magdalena Pawlak. Bardzo ciekawie opowiedziała o historii naszych dawnych teatrów m.in. o pierwszym łódzkim teatrze Paradyz, o teatrach Fryderyka Sellina: Apollo, Letnim i Wielkim, teatrze Victorii przekształconym później w Teatr Polski pod dyrekcją Aleksandra Zelwerowicza oraz o teatrze Thalia będącym siedzibą teatru niemieckiego. Urozmaiceniem wykładu były przytaczane przez prelegentkę ciekawostki teatralne, na przykład fakt, że w Łodzi występowała Helena Modrzejewska, że przyjechał na występy pewien Murzyn, który niestety zmarł nagle w nocy przed spektaklem i został pochowany na cmentarzu przy ulicy Ogrodowej, gdzie do dziś jest jego nagrobek. Prawie każdy łódzki teatr chociaż raz się palił, a niektóre, jak Teatr Polski, nawet trzy razy. W wyremontowanym po spaleniu teatrze Victoria powstał w 1911 roku tor do jazdy na wrotkach "Victoria Skeating Palace". Prelekcji towarzyszyła multimedialna prezentacja archiwalnych zdjęć łódzkich teatrów. Wykład cieszył się dużym zainteresowaniem słuchaczy o czym świadczyły liczne pytania zadawane prelegentce.

  Teatr „Apollo” (budynek nie istnieje)
ul. Konstantynowska 14 (obecnie ul. Legionów)
1898 r., projekt Adolf Zeligson
źródło: http://lodzkie.fotopolska.eu/106838,foto.html


 Teatr Wielki (budynek nie istnieje)
ul. Konstantynowska 14 (obecnie ul. Legionów)
1901 r., projekt Adolf Zeligson
źródło: Souvenir de Lodz, Łodź,, [b.r.], s.34.:

 
 Teatr Thalia (obecnie kino „Bałtyk”)
ul. Dzielna 18 (obecnie ul. G. Narutowicza)
1882 , projekt Otto Gehlig (przypuszczalnie)
źródło: Souvenir de Lodz, Łódź,, [b.r.], s.35.

Sala Koncertowa I. Vogla (budynek nie istnieje, w jego miejscu Filharmonia im. Artura Rubinsteina)
ul. Dzielna 18 (obecnie ul. G. Narutowicza)
1886 , projekt Otto Gehlig (przypuszczalnie)
źródło:  http://lodzkie.fotopolska.eu/18546,foto.html


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz